Iz NA(R)VIKe: Zbog gotovine završila u policijskoj stanici

Nisam ni punih mjesec dana u Narviku, a već sam imala prvi susret s policijskim osobljem. Ne svojom voljom, niti sam prekršila ikakav zakon. Dobro, priznajem prešla sam par puta cestu na crvenom i ne preko zebre, ali nitko me nije vidio. Razlog mog posjeta policijskoj stanici krije se u tome što Norvežani osjećaju užasan strah prema gotovini.

IMG_1940
Policijska stanica u Narviku

Drugi dan moje norveške avanture šef mi je objasnio kako ću prvu plaću dobiti na ruke, ali da već od sljedećeg mjeseca sve ide preko bankovnih računa. Ništa čudno u tome nisam vidjela, no onda sam saznala da ja kao stranac ne mogu otvoriti račun u banci, nego se moram poći u policijsku stanicu kako bih se registrirala i dobila UDI broj kojeg imaju svi Norvežani. Dobro riješit ćemo to odmah sutra, predložila sam, ali to naravno nije bilo moguće.

Prvo se moraš prijaviti na web stranicu, ispuniti poprilično opširne online formulare i tek onda izabrati termin kad se možeš pojaviti u stanici. Nije to kao u Livnu gdje ja zamolim rodicu od kume svog rođaka da mi sutra isprinta papir, udari pečat i gotov posao. Bio je to 9. rujna kad sam zakazala prvi slobodan termin – 30. rujna u 9:45. Rekoh u sebi, mora da je gužva kad toliko .

Nisam mogla izdržati a da ne pitam čemu toliko kompliciranje i zašto mi volonteri ne možemo svaki mjesec dobivati plaću u gotovini. Na to me Joakim blijedo pogledao i objasnio – Pa mi nikad, ali baš nikad ne koristimo keš. Sve ide preko kartica. Čak i ako kupujemo samo žvakaće gume u trgovini, plaćamo karticom.

IMG_1945
I gledam ja te norveške krune. Pa nisu tako strašne. Zašto ih se onda Norvežani boje? Zašto koriste samo virtualni novac? Ma čudan je to narod.

Koliko se ovaj narod boji papirnatih novčanica i kovanica (na kojima imaju probušene rupe), uvjerila sam se i nekoliko dana nakon. Shvatila sam da račun u banci sigurno neću moći napraviti u roku od par dana, prije u mjesec dana, a meni se žurilo kupiti avionsku kartu za Novu godinu kako bih posjetila dragoga u Litvu. Kako su karte svakim danom skuplje, pogotovo za navedeni period, zamolila sam Joakima da mi on plati karticom pa ću mu dati gotovinu. Pristao je bez razmišljanja. Tek kad smo trebali dogovoriti kako ćemo se raskusurati nastali su problemi.

Pet-šest dana stalno sam hodala za šefom i djevojkom u centru zaduženom za financije kako bi saznala koliko točno norveških kruna trebam dati, no nikako nisu htjeli uzeti novac. Pomislila sam možda su tako dobri da će mi pokloniti put od sebe. Naravno, ni približno. Kad sam već izgubila strpljenje upitala sam Joakima – Dobro što ja trebam napraviti da vam vratim novac za kupljenu kartu? Došao je s postitom na kojemu je pisalo 2.746 NOK i rekao mi – Ja ne volim gotovinu, kao ni moja kolegica u računovodstvu. Zato čuvaj ovaj papirić jer ćemo ti sljedeći mjesec umanjiti plaću za taj iznos.

Ovi kao da poznaju moju majku čiji je moto ‘zašto jednostavno, kad može komplicirano’. Nikako mi nije jasno kakav je problem u tim novčanicama da ih ne žele primiti u ruke.

IMG_1943
Imam papir za doživotni boravak u Norveškoj, ali nisam baš sigurna da je ovo bio put bez povratka.

No vratimo se priči s policijom i registracijom. Stigao je napokon taj 30. rujna. Uputila sam se u stanicu već psihički pripremljena da ću tamo provesti minimalno sat vremena, možda se posvađati s tetom za šalterom (jer to je u našim krajevima običaj) ili bar da ću morati potpisati milijun papira.

Opet sam se prevarila. Sve što sam trebala napraviti bilo je stati za šalter, predati putovnicu i ugovor o radu (u mom slučaju volontiranju) i za 60 sekundi sam dobila papir koji mi omogućuje doživotni boravak u Norveškoj s UDI brojem. Čak nisam trebala ostaviti ni jedan autogram.

Sveta zemlja, sveta birokracija! Samo sam se pitala zašto sam morala čekati skoro mjesec dana ovako mukotrpnu proceduru. No nije bitno, proširili su mi se vidici. Shvatila sam da ne moraš nužno biti arogantan i bezobrazan da bi radio za šalterom, ali i da je moguće srediti papirologiju bez čira na želucu kao posljedice.

Oglasi

One thought on “Iz NA(R)VIKe: Zbog gotovine završila u policijskoj stanici

Komentiraj

