Što je Božić bez pršuta i janjetine

Gdje god bila u svojih 25 godina svaki Badnjak i Božić provela sam u Livnu s obitelji i prijateljima. Ponekad su mi roditelji znali prigovarati jer bih, primjerice zbog nekog koncerta, znala doći kući tek na Badnjak, ali nikad nisam propustila večernji bakalar i uzastopno nazdravljanje. Naravno 25. prosinca uvijek smo povodili u iščekivanju čestitara te se pretrpavali janjetinom, pršutom, kolačima i francuskom salatom. Takva mi je sudbina bila da sam svake godine morala sjeckati povrće i praviti salatu (koja nema veze s Francuskom) iako ne mogu smisliti taj specijalitet. No ove godine sam po prvi put daleko, jako daleko od svog doma.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Heloise, Oleksi, Magda, Lucile i ja – petorka koja je odlučila Božić provesti u Narviku.

Kako smo se bližili božićnim blagdanima postajali smo sve svjesniji da ćemo u Narviku ostati zakinuti za onaj ugođaj u kojem smo svi uživali u svojim rodnim krajevima. Ovaj inače pusti grad za vrijeme blagdana doslovno se pretvara u grad duhova. No nismo se predali, nego smo odlučili u plavoj kući pripremiti što autentičniji Badnjak i Božić.

Iscrpljujući šoping pred blagdane

Svake godine nekoliko tjedana prije Božića draga majka kreće s najtežim pitanjem ‘koje kolače hoćete da pravimo?’. Ja se potrudim uvijek izabrati neki kolač koji ostatak obitelji ne voli pa ostanem uskraćena za željenu slasticu, a mlađa sestra (uvijek skromna bila) zacrta prekomjernu brojku kolača. Najmlađa, mezimica, pa joj majka popusti. Isto se dogodilo, čujem, i ove godine. Usput danas joj je rođendan pa ovim putem da još jednom čestitam na uspješne 23 godine.

Lucile i ja smo o jelu i kolačima počeli razmišljati tek nekoliko dana pred blagdane. Kad smo dobili božićnicu, obišle smo sve trgovine koje postoje u Narviku i u dva sata prikupile sve namirnice koje su nam bile potrebne. Inače mrzim kupovinu pa su mi se ta dva sata učinila kao vječnost. Nažalost ništa od pršuta ili janjetine ove godine, ali poslužio je losos i alkohol dopremljen iz Francuske. Zahvaljujući Lucilinoj prijateljici Heloise ne sjećamo se Badnje večeri u cijelosti.

Moj dida Ivan svake godine prekiti kuću pa se godinama zezamo da živi u Lad Vegasu i da postoji velika opasnost da će jedne godine kratki spoj izazvati požar. Pa evo našla sam nekoga sa sličnim umjerenim kićenjem i u Narviku. No i dalje nisu ni do koljena mom didu.

Crtani film na protestantskoj misi

Možda se ne sjećamo svih detalja s 24. prosinca, no nikad neću zaboraviti podvalu koju nam je napravila Poljakinja Magda. Dva dana prije Badnjaka došla nam je s pozivom da 24. svi idemo u obližnju crkvu gdje trebamo odnijeti kolač i možemo cijelu večer družiti se i jesti zajedno s Norvežanima. Inače se ulaz plaća, ali za nas volontere i studente dovoljno je da se pojavimo s nekom slasticom. Naivno smo se složili ni ne pomišljajući da ćemo završiti na najčudnijoj misi kojoj sam ikad prisustvovala.

Tako se nas petero nevjernika uputilo prema protestantskoj crkvi u nadi da idemo na druženje i topli obrok. No ispostavilo se da prije druženja moramo biti na misi. Pomislila sam, majka će mi biti ponosna da sam napokon prešla prag božje kuće. Samo sam trebala otputovati 4.000 kilometara od kuće da se ostvari njena želja.

U početku mi je bilo jako čudno gledati muškarce svih uzrasta u odijelima, a žene u izazovnim večernjim haljinama. Izgledalo je kao da smo na nečijem vjenčanju. Druga neobična stvar je misa na Badnjak bila u tri sata, no ne razlikuje se vrijeme od ponoći u našim krajevima pa nije toliko čudno. Crkva naravno nije imala oltar, nego nešto nalik pozornici gdje je smješten klavir, bubnjevi, saksofon i nekoliko mikrofona. Iznad se nalazilo filmsko platno i projektor. Našalila sam se da ćemo možda gledati ‘Sam u kući’, no nisam puno pogriješila.

Umjesto svećenika, misu je predvodila uglađena 40-godišnja žena, a misa se svodila na pjevanje, pjevanje, pjevanje i gledanje crtanog filma. Nismo se mogli uozbiljiti kad su pustili crtani film o rođenju Isusa, pogotovo kad se pojavio  plavokosi anđeo Gabrijel koji je izgledao kao transvestit. Izdržali smo tih sat vremena i uputili se u plavu kuću proslaviti Badnjak kako mi želimo. Naravno da smo prigovorili Magdi jer nas je dobro nasanjkala.

IMG_1035
Kad sam svojima prepričala doživljaj iz crkve, rekli su ‘nemoj ti tamo više ići, vidiš da je to neka sekta’. Znala sam ako nastavimo razglabati o toj temi da bi ja uskoro katolike nazvala sektašima, nastao bi problem pa sam radije prešutjela.

Umjesto polnoćke božićno plivanje u fjordu

Jedva smo dočekali da se najedemo pa udarimo po rumu i martiniju. Iako mrzim bilo kakvu vrstu paštete, na pritisak Francuskinja odlučila sam probati njihov omiljeni božićni specijalitet – pašteta od gušče jetre. Vidite, oni šopaju patke i guske nemilice samo kako bi imale što veću jetru, to jest kako bi oni uživali u ogromnoj količini paštete. Probala, nije mi se svidjelo i dalje mislim da je puno bolji izbor bakalar ili pečenje.

Negdje oko ponoći Magda nas je napustila jer je imala radni Božić, a francuski dio ekipe je pod utjecajem alkohola zakunjao. Oleksi i ja smo odlučili okupati se u fjordu. Ne znam kako smo uopće došli na tu ideju, ali nam nije trebalo dugo da se stvorimo na plaži. Definitivno drugačiji Badnjak od svih dosadašnjih. Zaplivali smo desetak sekundi i brže bolje se vratili u toplu kući.

Dočekali smo Božić baš onako kako ga dočekam i u Livnu. Umorni, neispavani i mamurni. I da ne prekinemo tradiciju, odgledali smo ‘Sam u kući’. Dobro ne baš svi, ja sam u pola filma zaspala, ali ipak se računa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sad mi je žao što ga stvarno nisam srušila s balkona. Ispod bora nisam našla ništa. Samo osušene iglice koje svakog dana moram čistiti.
Oglasi

Komentiraj

