Šauliai: Uhvatila me jeza kad me okružilo preko 200 tisuća križeva

U svojih 25 godina mnogo puta sam se uvjerila da mi nije suđeno biti u ikakvoj vezi s svetištima, hodočašćima ili bilo kakvim tipom religioznih aktivnosti. Posebno su mi se u pamćenje urezale tri situacije kada sam glasno zavapila ‘Bože ako stvarno postojiš ma daj uzmi me sada i skrati mi muke’.

DSCN2988
Brdo križeva poznato je litavsko svetište na kojemu se nalazi preko 200 tisuća križeva raznih veličina, oblika, i materijala.

Prvi put zbilo se to prije desetak godina kada sam odlučila s prijateljima propješačiti put od Livna do Sinja, ne zbog zavjeta ili drugih duhovnih razloga, već zato što smo okupili dobru ekipu i mislila sam da će put biti zabavan. Nešto više od 60 kilometara pregazili smo u par sati te ostavljali iza sebe ceste, planine, ravnice.. E da, važan detalj – na sebi sam imala starke i traperice. Zbog nedostatka pameti, negdje na polovici puta počela sam gunđati kako mi je dosta i Gospe i Sinja te da netko zove helikopter kako bi me prebacili kući. Tjedan dana nakon te žrtve nisam sebi mogla doći, ali sam se i po prvi put zavjetovala – nikad više neću ići pješke u Sinj.

Drugu traumu doživjela sam prije osam godina u Međugorju, a na tome mogu zahvaliti dragoj majci. S obzirom da ne vjerujem da Gospa uopće postoji, a kamoli da se ukazuje baš u Hercegovini, uputila sam se u Međugorje samo kako bi ispunila majčinu želju. Ona se potajno nadala da će me ‘vratiti na pravi put’ pa je cijelu obitelj nagovorila da se usred ljeta u podne na ugodnih +35 stupnjeva popnemo na brdo gdje se Gospa redovito sastaje s odabranima. Osim što sam izgorjela na suncu, počela sam buncati od iznemoglosti pa mi se Gospa ukazala na svakoj postaji križnog puta. Ponovno sam obećala sama sebi, ali i obznanila majci da je to prvi i zadnji put da proživljavam takvu muku zbog njenih hirova.

I na koncu, u zadnjoj situaciji zbog koje sam zamalo izdahnula našla sam se prije mjesec dana u litavskom gradu Šauliai. Točnije desetak kilometara izvan grada na Brdu križeva.

DSCN1655
S obzirom da je većina križeva izrađena od drveta, na nekoliko mjesta nalaze se znakovi koji upozoravaju na zabranjeno paljenje svijeća. Nije se jednom zbilo da bi neka pametna glava zapalila svijeću za spokoj nečije duše pa pritom zapalila i pola Brda.

Nakon Rige i Vilniusa, baltičku avanturu zaokružila sam posjetom četvrtom po veličinu litavskom gradu Šauliai. Inače za Šauliai nikad nisam čula, sve dok Aldo tamo nije prihvatio EVS-ov projekt i počeo volonirati u jednoj gimnaziji. Stoga je bilo logično da ću nakon dvije baltičke ljepotice skoknuti i do pomalo otužnog i ledenog grada u središtu Litve. Tamo me dočekalo sve što mi je dragi opisao, ne tako poseban grad koji odiše socijalizmom i sivilom. Da bih popravila doživljaj, jedno sam jutro odlučila sjesti na bus, nakon pola sata vožnje prohodati još dva kilometra te uživati na Brdu križeva.

DSCN1660
Na Brdu križeva dok sam još pokazivala vitalne znakove.

Sve bi to bilo dobro da nije počeo padati snijeg, da vjetar nije puhao kao ludi i da temperatura nije bila opet debelo ispod nule. Dolazak je prošao relativno dobro. Nisam osjećala ni noge ni ruke, ali sam bila dovoljno motivirana da pregledam što više križeva, opalim kakav-takav selfije i čudom se čudim broju raspela koja me okružuju.

Pritom me u jednom trenu prošla jeza. Ne znam je li zato što me sa svih strana gledalo stotine tisuća Isusovih figura ili što mi se od hladnoće počeo lediti svaki dio tijela, no svakako je bio čudan osjećaj. Svaka čast na 150-godišnjoj kolekciji raspela koja, navodno, vuče korijene iz doba litavskog ustanka protiv Ruskog carstva, no u strahu da ne propustim bus, nakon 40-ak minuta razgledavanja uputila sam se prema stanici.

I tad su krenule moje muke. Kao da mi nije bilo dovoljno smrzavanja u zadnjih tjedan dana, prohodala sam dva kilometra po snježnoj mećavi, sjela na nenatkrivenu stanicu i čekala svoj prijevoz do grada. Po rasporedu bus se ispred mene trebao pojaviti za pola sata, no javni prijevoz im je redovan i točan baš kao i kod nas pa sam se smrzavala nekih sat vremena. Uvukao mi se takav led u kosti da sebi nisam došla narednih par dana. Eto tako sam se opet napatila da sam umjesto prosvjetljenja nekoliko puta doživjela ukazanje užeglog kamina.

DSCN1668
U Šauliai imaju zanimljivu metodu čišćenja ulica od snijega. Sredinu ignoriraju pa ako želite prijeći s jedne strane ulice na drugu, vjerojatno ćete pritom poljubiti tlo.

Osim Brda križeva, moralo je postojati bar još nešto zanimljivo u Šauliai što je vrijedno još nekoliko sati smrzavanja. Nakon toplog obroka i vrele kave, uputila sam se do jezera Talša koje se u vrijeme mog posjeta nalazilo po debelim ledenim pokrivačem. Ljudi su čistili dijelove od snijega kako bi se klizali, drugi su po jezeru biciklirali, a nekolicina je na njemu probušila rupu pa pecala. Do tada sam takav način pecanja vidjela jedino na ‘Pingu’, omiljenom crtanom filmu iz djetinjstva, no nisam imala dovoljno snage ostati gledati hoće li štogod i uhvatiti. Također pažnju mi je privukao jedan od ružnijih kipova koje sam ikad vidjela. Odmah pored jezera nalazi se ogromna željezna lisica, djelo umjetnika Viliusa Puronasa, koji je to čudo napravio, rekla bih, bez previše ljubavi i pažnje.

Što se tiče centra grada, nema se tu što puno za vidjeti. U blizini se nalazi katedrala, nekoliko muzeja te red kafića i trgovina. Žalim samo što nisam uspjela posjetiti Muzej čokolade, a vjerujem ne trebam obrazlagati zašto.

I tako sam privela kraju svoj put po Latviji i Litvi. Nisam se ni okrenula, proletjelo je tjedan dana, pozdravila sam se s Aldom, pokupila stvari i krenula nazad u Narvik. Svaka čast Šauliai, no ipak mi je drago što volontiram na sjeveru Norveške, pogotovo sad kad ne silazim sa skija.

DSCN1688-horz

Oglasi

Komentiraj

